GVM-1

Gasilsko vozilo za prevoz moštva oz. »GVM-1«, po domače kombi, je naše največkrat uporabljeno prevozno sredstvo. Ne uporablja se samo za intervencije ampak velikokrat v tako imenovanem »mirnem« času, kot klasično tovorno vozilo za potrebe društva. 

Naše prejšnje vozilo je bilo pred zamenjavo staro preko 20 let. Že v letu 2018 smo zbirali idejne zasnove.. Izbralo se je 4. člansko ekipo za sestavo novega vozila. Tako imenovano skupino za novi GVM je potrdil upravni odbor PGD Bizovik. Izbrani člani so bili; Aleš Slapar, Ažbe Križaj, Miha Somrak in Samo Rajković. Ekipa je bila zadolžena za sestavo razpisa za nakup »golega« vozila, za pregled tipizacije vozila, izbor gasilske opreme, ki mora biti obvezna  v takem tipu vozila in še dodatna oprema, po naši željah. Potrebno je bilo izbrati podjetje, ki bo opravilo nadgradnjo na vozilu, po domače, da se navaden kombi spremeni v gasilskega. Ekipa je seveda upoštevala tudi predloge in želje članstva, tako so operativni člani društva  izrazili željo glede velikosti vozila, ki naj bi bila podobna staremu. Med glavne kriterije smo uvrstili tudi 4×4 pogon, LED sprednje luči, varnostne asistenčne sisteme, avtomatski menjalnik, močnejšo klimatsko napravo, razporeditev srednje in zadnje vrste sedežev v klop. Na razpisu je bilo izbrano vozilo Mercedes-Benz Sprinter K319 CDI Tourer. Prevzem »golega« vozila je bilo 15. 10. 2019, nato pa smo ga predali v podjetje Premier-Adria d.o.o., ki je opravilo nadgradnjo na vozilu. Del nadgradnje je opravilo tudi podjetje Strojno ključavničarstvo Kogovšek. Na vozilo so namestili električno vlečno vitlo in pripadajočo opremo. 

Vozilo je dolgo skoraj 6m in visoko 2,5 m z NDM 3,5 t. Pogonski agregat je Euro 6 Dizel, s prostornino 2.987 cm3. Ima samodejni sedem stopenjski menjalnik in vsekolesni pogon. Osnovni pogon je vedno na zadnji osi. 4×4 pogon je vklopljiv in razporedi 33,3% moči na sprednjo in 66,3% na zadnjo os. Elektronsko lahko vklopimo tudi reduktor moči, ki za 40% zmanjša hitrost osnovnih prestav. Za strm spust po terenu lahko vklopimo tudi DSR sistem »Downhill speed regulation«, ki deluje od hitrosti 4km/h do 18km/h in avtomatsko zavira vozilo z motorjem in prestavnim razmerjem. Tako ne obremenjujemo osnovnih zavor in ne more priti do njihovega pregretja. Ker ima vozilo vsekolesni pogon je tudi nekoliko višje (10cm), od vozila s klasičnim pogonom. Na sprednjem delu ima vgrajeno električno vitlo z vlečno silo 4,2 kN kar lahko enostavneje razumemo kot 4309kg. Vitla je namenjena samo-reševanju vozila. Upravlja se lahko tako preko vodnika kot tudi brezžično.   

Zadaj na vozilu je nameščena vlečna kljuka, saj je GVM namenjen tudi za vleko priklopnikov, ki jih imamo v društvu (čoln, prikolica za namen črpanja in prevažanja različne opreme). Vsi našteti podatki so za nas pomembni, ker se na intervencijah lahko srečamo s slabim terenom in različnimi podlagami. Zato tudi potrebujemo vozilo s takšnimi terenskimi zmogljivostmi. 

V notranjosti so varnostni in asistenčni sistemi. Tako smo maksimalno poskrbeli za varnost voznika in vseh potnikov. V vozilu se lahko pelje poleg voznika še 8 oseb. Vgrajen je velik osrednji zaslon, ki poleg karakteristik vozila ponuja tudi 360° pregled okolice vozila. To je še posebej priročno na terenu kjer je otežen dostop, so različna zoožanja itn. Oprema v prtljažnem delu vozila je bila izbrana na način, da bo zadostila osnovnim potrebam ob vsakdanjih dogodkih. Pri starem vozilu smo večkrat imeli težavo prevažanja večjih kosov opreme, ker je imelo vozilo vgrajene police in predal za gasilske cevi ter motorno brizgalno. Tekom let pa se je večkrat izkazalo, da s sabo vozimo zgolj nepotrebno težo in da imamo na razpolago premalo praznega prostora. V novem vozilu je vsa oprema razporejena na stranice tako imamo na sredini dovolj praznega prostora s pritrdišči. Prostor je tako velik, da lahko z viličarjem brez problema naložimo predmet s površino EURO palete. Notri lahko namestimo tudi namensko korito, ki je namenjeno za lovljenje tekočin in za prevoz kontaminirane in poškodovane opreme po intervencijah. Stena, ki ločuje potniški in tovorni del je narejena tako, da se spodnji del stranice lahko odvijači, na ta način pridobimo odprtino, ki je namenjena prevozu daljših predmetov. 

Svetlobna signalizacija na vozilu je delo proizvajalca CODE3 tip Solex 53. Modul ponuja modre luči za vožnjo na intervencije. Rumene luči za ostala dela, ki niso interventna in bele luči, za dodatno osvetlitev ponoči. V sprednjem delu vozila sta vgrajeni dve dodatni LED luči, ki omogočata odlično osvetlitev kar do 300 m. Za zvočno signalizacijo smo izbrali Whelen HHS 3206, 100W, ki omogoča 37 različnih tonov. Vgradili smo še dodatno zvočno signalizacijo v obliki nizkotonca, tako imenovanega FenixHammer. Ta tip zvočnika deluje na frekvencah od 182-1.000 Hz. V primeru, da imajo ostali udeleženci v prometu preglasno glasbo, nas bodo zaradi tega zvočnika hitreje zaznali, ker ob delovanju ustvarja manjše vibracije, ki jih začutijo. 

Grafično oblikovanje in polepitev vozila je izvedlo podjetje iz Bizovika, AD Solutions. 

Celotna ekipa se je neizmerno trudila zasledovati tako tehnično kot varnostno najvišje standarde. Dejstvo je, da je bilo to v marsikaterem delu težko, saj smo bili primorani upoštevati tudi finančno optimizacijo.  

Prepričan sem, da smo sprejeli najboljše odločitve, saj je bilo za nas v prvi meri pomembno, da bodo uporabniki – gasilci prejeli učinkovito in varno vozilo. 

 

GVM-1 smo uradno prevzeli 13. 3. 2020. Že dan kasneje pa so se zaradi virusa Covid 19 zaprle trgovine, registracije vozil ipd. Le 8 dni kasneje je šlo vozilo z moštvom na prvo intervencijo, na pomoč pri gašenju gozdnega požara. 

Želja za uradni prevzem vozila za širšo javnost je bila planirana za Florjanovo mašo v maju, vendar je tudi ta odpadla zaradi epidemije. Tako smo blagoslov in prevzem vozila za javnost v manjšem obsegu izvedli šele 19. 9. 2021 na domači Florjanovi maši. 

Člani PGD Bizovik se iskreno zahvaljujemo vsem, ki so kakor koli pomagali in pripomogli pri nakupu novega vozila. Brez vas nam ne bi uspelo uresničiti zastavljenih ciljev. Omogočili ste, da odhajamo na intervencije varneje in tudi delo z vozilom opravljamo učinkovitejše in varnejše.  

 

Hvala, NA POMOČ! 

Aleš Slapar